De fleste mennesker er nysgerrige efter at vide, hvor meget CBD de skal tage, hvor ofte de skal tage det, og om der findes et optimalt tidspunkt på dagen. Typisk lyder svaret på alle disse spørgsmål således: "Hvad der fungerer bedst for dig". Men i denne artikel giver vi dig en mere detaljeret gennemgang af, hvorfor CBD er et stof, der er på fantastisk vis, er skræddersyet til hvert individ.

Spørgsmål og svar: Indtagelse af CBD

☝️ Hvor meget CBD skal jeg tage første gang?
CBD virker forskelligt fra person til person. Vi anbefaler altid, at du påbegynder din CBD-rejse med lav dosis og starter langsomt. Start med at tage cirka halvdelen af den anbefalede dosis og se, hvordan du har det. Sæt langsomt dosen op over tid, indtil du når rammer den anbefalede dosis.
👀 Skal jeg tage mere CBD, hvis det ikke virker?
CBD fungerer på subtile måder. Selvom du ikke mærker øjeblikkelige virkninger, skal du holde den samme doseringsplan i mindst en uge, inden du foretager ændringer. Hvis du finder ud af, at du hurtigt opbygger tolerance, skal du købe et mere potent produkt.
👩‍⚕️ Hvem kan jeg tale med om at tage CBD?
CBD er blevet meget mainstream. Du bør tale med din læge om cannabidiol for at finde ud af, om det er det rigtige valg for dig. Lægen kan informere dig om fordelene, men også snakke med dig om, hvorvidt CBD er rigtigt for dig eller ej.
🧠 Hvordan finder man en CBD-doseringsplan, som passer til ens behov?
Vi kan kun komme med generelle forslag til dosering af CBD. Fordi der er forskel på vores kropsvægt, højde, stofskifte og mere, kan den samme dosis CBD have meget forskellige virkninger på forskellige mennesker. Vi foreslår, at du bruger vores retningslinjer til at starte med, men husk, at de skal ses som råd og ikke regler. Foretag de ændringer, der føles rigtige for dig for at finde din helt egen ideelle CBD-dosis.

HVORNÅR PÅ DAGEN ER DET BEDST AT TAGE CBD?

CBD med morgenkaffen? Det er nok ikke overraskende, at mange mennesker foretrækker at tage deres CBD om morgenen sammen med andre kosttilskud/medicin og deres kaffe og morgenmad. Men det er ikke alle, der har det sådan. Nogle mennesker vil hellere tage CBD om aftenen sammen med aftensmaden eller lige før sengetid. For de fleste handler det i bund og grund om, hvilket tidspunkt det er nemmest at huske, og hvilken tid på dagen der er mest gavnligt for den enkelte.

Nogle mennesker føler sig energiske og opkvikkede[1], når de tager CBD, så derfor giver det mening for dem at tage det om morgenen. Andre foretrækker at tage det et par timer senere[2], når deres eftermiddagstræthed sætter ind. På den måde får de et ekstra boost til at klare sig igennem resten af dagen. Andre mennesker føler sig dog afslappede og søvnige efter at have taget CBD, så i disse tilfælde er det bedst at tage det om aftenen eller før sengetid.

Der findes ikke noget ideelt tidspunkt på dagen at tage CBD. Det hele afhænger af, hvad der fungerer bedst for dig. Jo mere du bruger CBD, jo større sandsynlighed er der for, at du finder et mønster baseret på, hvordan det påvirker dig på forskellige tidspunkter i løbet af dagen. Og det kommer nok også til at spille en rolle, hvilken tid på dagen du har nemmest ved at huske det.

SKAL JEG TAGE CBD SAMMEN MED MAD?

Når du tage CBD sammen med mad, kan det være med til at øge biotilgængeligheden - eller optagelsen - af cannabinoiden. CBD er et fedtopløseligt molekyle, som nemt binder sig til lipider. Der findes naturlige fedtstoffer i mange forskellige fødevarer, og derfor optager du sandsynligvis CBD hurtigere, når du tager det sammen med en bid mad. Nogle brugere kan lide at tage CBD før eller efter et solidt måltid. Andre foretrækker at sammensætte deres CBD-absorption med en let snack.

CBD-olie 15% (1500mg)
THC: 0.2%
CBD: 15%
CBD pr. dråbe: 7,5mg
Bæreolie: Olive Oil

Køb CBD-olie 15% (1500mg)

CBD FØR OG EFTER TRÆNING OG SPORT

Antallet af både professionelle og amatøratleter, som rapporterer, at de tager CBD før og efter sportslige aktiviteter, er steget markant. Denne stigning i brugen af CBD kan bl.a. skyldes, at World Anti-Doping Agency traf en skelsættende afgørelse om at fjerne CBD fra listen over forbudte stoffer tilbage i 2018. De CBD ikke er et psykoaktivt stof og ikke har præstationsfremmende egenskaber, følte agenturet ikke, at cannabinoiden kunne sættes i samme kategori som cannabis med højt THC-indhold og psykoaktive virkninger, som stadig er forbudt. Det betyder, at atleter i NFL, OL, UFC og mange andre store sportsligaer nu kan bruge CBD før og efter træning og sportsbegivenheder.

Selvom der er ikke er udført omfattende klinisk forskning vedrørende brugen af CBD i sport, er forskere og brugere alligevel fascineret. Da det endocannabinoide system har betydning for regulering af fysiologiske funktioner[3], som er relateret til søvn, energi, koordination, stofskifte og meget mere, er det værd at undersøge, om eksogene cannabinoider som CBD kan påvirke dette system til gavn for atleter. Mange atleter oplever nervøsitet og rastløshed før sportsbegivenheder, og efterfølgende ømme muskler, betændelse og udmattelse. Derfor er der stor efterspørgsel på stoffer, der kan hjælpe med disse problemer.

Målet med enhver form for træning er at hjælpe kroppen med at fungere mere effektivt under træning og samtidig reducere tiden, som det tager at komme sig bagefter. Har CBD potentiale i den sammenhæng? Desværre er der ingen direkte links, men du kan læse mere om de undersøgelser, der rapporterer om CBD's potentiale til hjælpe på angst[4], bedre søvn, betændelse[5] og smertelindring.

CBD FØR OG EFTER TRÆNING OG SPORT

HVORDAN OFTE SKAL JEG TAGE CBD?

Ligesom der ikke findes et perfekt tidspunkt på dagen at tage CBD, findes der heller ikke en perfekt tidsplan, der virker for alle. Nogle foretrækker at tage det dagligt for at opretholde konstante niveauer af CBD i kroppen. Andre foretrækker at tage det efter behov, så det opretholder effektiviteten til behandling af visse lidelser. Det hele afhænger af din krop og grunden til, at du tager det.

Som mange andre stoffer kan CBD opbygges i kroppen over tid. Man mener, at dette kan føre til en stigning i antallet af cannabinoidreceptorer, og det gør hele det endocannabinoide system mere modtageligt og effektivt.

Hvor længe, CBD faktisk bliver i systemet, varierer meget afhængigt af flere faktorer. Det kommer an på den specifikke dosis, din samlede kropsvægt, mængden af kropsfedt, og hvor ofte du bruger det. Når der tages højde for alle disse komponenter, kan tidsrammen varierer fra et par dage til et par uger.

FAKTORER, DER PÅVIRKER OPTAGELSEN AF CBD

Der er mange forskellige variabler, som kan påvirke virkningen af CBD på brugerne. Nogle af disse faktorer, som fx kropsfedt og vægt, er ikke noget, der kan ændres med det samme. Men der findes dog andre faktorer, som fx styrke og dosis, som er nemmere at ændre med øjeblikkelig virkning. Du kan se de vigtigste elementer for indtagelse af CBD nedenfor.

  • KORREKT DOSERING

Som med mange andre stoffer findes der ikke en ensartet dosering af CBD, som fungerer for alle. Faktorer som vægt, stofskifte og genetik kan påvirke, hvor meget CBD den enkelte bruger vælger at tage. Når det er sagt, udregnes doser normalt i milligram og kan variere fra ca. 2,5 mg helt op til et par hundrede milligram pr. dosis under kliniske forhold. En anden faktor du bør tage højde for er indtagelsesmetoden. For eksempel tager det længere tid for CBD, som indtages oralt samt spiselige fødevarer med CBD, at blive absorberet i blodet på grund af førstepassage-metabolismen[6], mens CBD, som tages under tungen, kun tager et par minutter. CBD-produkter til udvortes brug når derimod slet ikke ud i blodomløbet, da de påføres huden.

Læs vores grundige vejledning om nøjagtig CBD-dosering for alle indtagelsesmetoder.

CBD Dosage Calculator
Virkning
Vægt
Dosering:
0 mg
CBD Dosage Calculator
Virkning
Vægt
Dosering:
0 mg

  • PRODUKTTYPE

I og med at CBD-markedet vokser, er kunderne forkælet med et væld af produktmuligheder. De forskellige produkter tilbyder ikke kun alternative indtagelsesmuligheder, men også meget forskellige resultater.

Fuldspektrede ekstrakter indeholder fx en kombination af forskellige fytokemikalier, som findes i cannabis som cannabinoider, terpener og flavonoider. Alle disse molekyler samarbejder harmonisk for at give en afbalanceret og naturlig virkning.

I modsætning til dette indeholder produkter som CBD-krystalisolat enorme mængder CBD og meget få terpener. Selvom disse produkter ikke har de samme synergivirkninger, giver de brugerne mulighed for at indtage høje doser, som ikke er muligt på andre måder.

  • KVALITET

Kvaliteten af CBD-olie er også afgørende for, hvordan CBD påvirker brugeren. Når du køber CBD, skal du altid se på, hvad en virksomhed gør for at sikre den bedst mulige oliekvalitet. Mange virksomheder kan ikke påvise deres påstande, og mange produkter indeholder højere mængder THC end angivet samt urenheder.

Hos Royal Queen Seeds gør vi alt for at garantere dig ren og sikker CBD-olie. Vi laver vores olie af naturligt dyrkede EU-hampeplanter, som indeholder mindre end 0,2% THC og overholder reglerne inden for EU. Vi bruger superkritisk CO₂-ekstraktion til at udskille cannabinoider og terpener fra plantematerialet samt potentielle forurenende stoffer. Det endelige resultat? Et rent, fuldspektret produkt af høj kvalitet med minimale mængder THC.

Medicinsk ansvarsfraskrivelse
Oplysninger, som er nævnt, henvist til eller linket til på denne hjemmeside, er udelukkende til almene oplysningsformål og er ikke professionelle medicinske eller juridiske råd. Royal Queen Seeds billiger, advokerer eller promoverer ikke brug af lovlige eller ulovlige stoffer. Royal Queen Seeds kan ikke holdes ansvarlig for materiale fra referencer på vores sider eller på sider, som vi linker til, som billiger, advokerer eller promoverer brug af lovlige eller ulovlige stoffer eller ulovlige aktiviteter. Tal med din læge, før du bruger de produkter/metoder, der er angivet, henvist til eller linket til på denne hjemmeside.

External Resources:
  1. Potential Effects of Cannabidiol as a Wake-Promoting Agent https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  2. Cannabis, Cannabinoids, and Sleep: a Review of the Literature - PubMed https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  3. Modulating the endocannabinoid system in human health and disease: successes and failures https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  4. Cannabidiol in Anxiety and Sleep: A Large Case Series https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  5. Cannabinoid Delivery Systems for Pain and Inflammation Treatment https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  6. Human Cannabinoid Pharmacokinetics https://www.ncbi.nlm.nih.gov
Ansvarsfraskrivelse:
Denne artikel er skrevet udelukkende som informativt indhold og er baseret på forskning offentliggjort af andre eksterne kilder.

ER DU FYLDT 18 ÅR?

Indholdet på RoyaQueenSeeds.com er kun egnet til voksne og er forbeholdt myndige personer.

Sørg for, at du kender loven i dit land.

Når du klikker på ENTER, bekræfter
du, at
du er fyldt 18 år.