En god nats søvn betragtes af mange som en luksus. Det kan være en kamp at få bare seks timers uafbrudt søvn, så mange vender sig mod medicin for at få hjælp.

Hvis du foretager en hurtig søgning på Google, får du en lang liste over stoffer, som læger mange gange anbefaler som en løsning på dine søvnproblemer. Melatonintilskud er et godt eksempel på et produkt, som kan købes i håndkøb. Men hvis du kæmper med visse lidelser, der forhindrer dig i at få en ordentlig nattesøvn, anbefaler din læge dig sandsynligvis at tage specifik medicin.

Selvom disse stoffer og kosttilskud er helt lovlige, er der altid en ulempe ved at tage syntetiske stoffer. Så hvad kunne være en mere naturlig løsning? Det er her, at cannabidiol kommer på banen.

En anden hurtig søgning på Google giver dig mange potentielle fordele ved at tage CBD. Men i denne artikel dykker vi ned i CBD’s virkninger på søvnkvaliteten, og hvordan den muligvis kan hjælpe med at opnå en dyb, afslappet nattesøvn.

Hvorfor er søvn vigtig?

Før vi begynder at kigge på forholdet mellem CBD og søvn, kigger vi lidt på, hvorfor søvn i det hele taget er så vigtigt. Det generelle svar på dette spørgsmål er, at søvn hjælper vores krop med at restituere og komme sig oven på livets daglige stressfaktorer. Vi kender alle den følelse af fysisk og psykisk træthed, når vi kun har fået et par timers søvn.

Søvn giver os dog meget mere end bare tiltrængt energi til at kunne klare os igennem dagen. I første omgang hjælper søvn med at styrke immunforsvaret og holde de ekstra kilo væk, samtidig med at den holder vores mentale sundhed[1] i skak. Sunde sovevaner kan også være med til at forebygge type 2-diabetes[2], hjertesygdomme og nedsat sexlyst[3].

Som du kan se, er træthed og irritabilitet ikke de eneste følger af dårlig søvn. Men for at få en dybere forståelse skal vi først lære, hvordan vores søvncyklus fungerer.

Hvad er søvncyklussen?

Søvn er et kompliceret fænomen. En søvncyklussen består af 5 søvnstadier. Stadie 1-4 refereres til som NREM (non-rapid eye movement), mens det 5. stadie er REM-søvnen (rapid eye movement).

Denne søvncyklus varer ca. 90 minutter. I løbet af natten skifter vi mellem NREM- og REM-stadierne. Uforstyrret søvn er enormt vigtigt. Over en 24-timers periode er det mest optimale at have 4-6 uafbrudte søvncyklusser i forlængelse af hinanden.

Hvad er søvncyklussen?

Det er almindeligt anerkendt, at den gennemsnitlige voksne har brug for 6-8 timers søvn pr. nat. Et lille mindretal af befolkningen, omkring lidt under 5%, kan klare sig med mindre end fem timers søvn uden at opleve kognitive og fysiske bivirkninger.

Der er mange ugunstige konsekvenser af for lidt søvn. Søvnmangel forringer alle aspekter af dit helbred og velvære.

Mangel på søvn og/eller dårlig søvn ælder dig for tidligt, forringer din evne til at tage beslutninger, nedsætter din sportslige præstation drastisk og øger risikoen for skader. Søvn efter indtagelse af alkohol eller stoffer giver dig heller ikke den sunde, regenererende søvn, som dit sind og din krop har brug for.

Sådan kan CBD påvirke søvn

Lad os nu tage et kig på, hvad CBD kan betyde for din søvncyklussen.

CBD har en lang række forskellige virkninger på menneskekroppen og -sindet gennem det endocannabinoide system (ECS) og gennem andre kanaler. CBD en svag bindingsaffinitet på de to store cannabinoidreceptorer CB1 og CB2 i ECS. I stedet fremmer cannabinoiden produktionen af endogene neurotransmittere som anandamid. Dette hjælper igen ECS til at fremme homøostase - som kun kan opnås gennem sund søvn.

Uden for ECS interagerer CBD med serotonin, TRPV og andre receptortyper for at producere et hav af andre potentielle virkninger relateret til humør, evnen til at mærke smerte og mere. Ganske vist kan CBD's virkninger være svære at fastslå, fordi opdagelsen af cannabinoiden stadig er relativt ny, men det har ikke stoppet folk i at bruge CBD som middel til at opnå bedre søvn.

Med det i tankerne tager vi et kig på, hvad cannabidiol kan gøre for at hjælpe de mekanismer, der er ansvarlige for sund søvn.

  • CBD og søvnløshed

Hvad har alle mennesker, som lider af søvnløshed til fælles? De fleste, hvis ikke alle, er overtænkere. De ligger mange gange vågen om natten, fordi de ligger og grubler.

Andre holdes vågen af psykiske lidelser som posttraumatisk stress og depression. Med for lidt søvn forværres deres tilstand, og de ender i en ond cirkel, hvor det hele bliver værre.

Ny forskning viser interessant nok, at CBD kan hjælpe med at lindre spændinger, overtænkning og nervøsitet, der forårsager og/eller bidrager til søvnløshed. Hvis vi fx kigger på en undersøgelse[4] fra 2019 med 72 deltagere. Efter den første måned, hvor deltagerne tog 25 mg CBD-kapsler hver aften, oplevede 79,2% et fald i angstniveauer. Samtidig bemærkede 66,7% af deltagerne en forbedring af deres sovevaner.

I en undersøgelse fra 2014[5], som involverede både dyr og mennesker, fandt man også ud af, at CBD kunne fremme årvågenheden hele dagen. Det hjalp også med at reducere følelsen af døsighed og træthed i dagtimerne, som mange af os oplever, men anser for at være normalt.

CBD og søvnløshed

  • CBD og stress

Det er helt naturligt at føle sig stresset af og til i livet. Måske har du en eksamen, der kan afgøre hele din fremtid, eller måske er der kun få dage til, du har en altafgørende sportsbegivenhed.

Men hvis stress er blevet en så stor del af dit liv, at det svækker dig på et eller andet plan, så er det et problem. Kronisk stress kan føre til andre problemer som hjertesygdomme, problemer med fordøjelsen og depression. Det kan endda have en indvirkning[6] på hjernens kemi og dermed forårsage neurologiske problemer.

Men ifølge nyere forskning kan CBD muligvis reducere denne spænding ved at lindre de medfølgende følelser af nervøsitet og angst. En undersøgelse fra 2011[7] afslørede fx en forbedring af præstationsangst hos mennesker, der led af social fobi. Interessant nok viste en undersøgelse fra 2017[8], at det havde den samme virkning hos dem, der ikke led af social fobi.

Her er en anden fascinerende opdagelse: CBD kan være en effektiv tilføjelse til udryddelsesindlæring. Udryddelsesindlæring er en proces, hvor man eliminerer frygt og angst ved gradvist at fjerne truslen, der udløser sådanne følelser.

I en undersøgelse[9] fra 2013 med 48 deltagere viste det sig, at CBD potentielt kunne nedtone stresstruslerne på forhånd. Man bemærkede disse virkninger selv to dage efter indtagelse af cannabidiol.

  • CBD og smertebehandling

Nu om dage er kronisk smerte mere en sundhedskrise end en enkeltstående tilstand. Ifølge en undersøgelse fra 2017[10] lider 1 ud af 4 ældre europæere faktisk af invaliderende muskuloskeletale smerter. I Australien oplever op til 80%[11] af patienter, der indlægges på plejehjem, vedvarende smerte.

Der er dog gode nyheder: Her kan cannabidiol også hjælpe. Som beskrevet i en undersøgelse fra 2006[12] kan disse gavnlige virkninger skyldes virkningen af CBD på CB2-receptorer i det endocannabinoide system, som er ansvarlige for at undertrykke smerte og betændelse.

Når CBD indtages, fungerer det som en ikke-konkurrerende invers agonist for CB2. På den måde kan det potentielt hæmme[13] migrering af immuncellerne, der forårsager inflammation.

CBD-olie 10% (1000mg)
THC: 0.2%
CBD: 10%
CBD pr. dråbe: 5 Mg
Bæreolie: Olive Oil

Køb CBD-olie 10% (1000mg)

Har CBD bivirkninger?

Det korte svar er: Ja, det har det. På trods af den lange liste over potentielle fordele er CBD ikke helt uden bivirkninger.

Bivirkningerne er dog mindre alvorlige og sjældne. Ifølge en undersøgelse fra 2011[14] forårsager CBD ikke en ændring i fødeindtagelse og forårsager heller ikke katalepsi (krampeanfald). Det påvirker heller ikke fysiologiske faktorer som kropstemperatur, puls og blodtryk.

Nogle bivirkninger blev opdaget in vitro, altså uden for en levende organisme, under fx reagensglasforsøg. Her viste det bl.a. reduktion i befrugtningskapacitet, hæmning af metabolisme i levermedicin og ændringer i cellelevedygtighed. Men hvad angår mennesker, anses CBD for at være sikkert, så længe det indtages korrekt.

Hvilken type CBD kan hjælpe dig med at sove?

CBD-produkter, som spises, tages under tungen eller inhaleres, er næsten altid en mere effektiv hjælp til søvnproblemer end CBD, der påføres huden. Når CBD indtages, kommer det ud i blodet på samme måde som fx melatonin eller sovepiller.

Der findes 3 hovedtyper af CBD, du kan bruge: CBD-olie/tinktur, e-væsker til vaping og kapsler. Olier eller tinkturer er den nemmeste indtagelsesmetode. Du skal bare dryppe et par dråber under tungen og holde dem der i ca. ét minut. Det tager normalt ca. 20 minutter, før du mærker virkningerne.

Hvis du vil bruge e-væsker, har du brug for en vaporizer. Fordelen ved vaping er, at det kun tager 5 til 10 minutter, før virkningen af CBD sætter ind. Kapsler er længst tid om at virke, da CBD først skal passere gennem fordøjelsessystemet og leveren, før de finder vej til blodomløbet. Eksperterne anbefaler, at du tager en kapsel ca. én time før sengetid.

Kan CBD-creme hjælpe?

CBD-cremer til brug på huden kan hjælpe med lokal fysisk lindring. Men det er alt. Disse cremer har ikke samme virkning, som CBD du indtager, fordi det ikke når ud i blodet.

CBD til brug på huden har dog visse beroligende virkninger, især hvis der er tale om smerter og ømhed. På den måde kan fx CBD-cremer også hjælpe til en sund søvncyklus.

Brug af CBD som sovemiddel

I dette afsnit fokuserer vi på de tre typer CBD, der er mest effektive, når det komme til forbedring af søvn.

  • CBD-olie

Bortset fra at CBD-olie kan hjælpe dig med at falde i søvn hurtigere og få en dybere søvn, kan disse olier også potentielt fremme en sundere søvn/vågen-cyklus. Du skal kunne holde dig vågen i løbet af dagen og arbejde hen imod en mere afslappet tilstand, når natten falder på.

Hvis du leder efter et godt mærke, som hjælper dig i gang, har Royal Queen Seeds en række CBD-olieprodukter, der passer til dine behov. Vores fuldspektret olier fås med forskellige bæreolier som bl.a. olivenolie, MCT-olie og hampolie. De fås også i forskellige koncentrationer fra 2,5-40% CBD.

CBD-olie

  • CBD-kapsler

CBD-olier er gode, men CBD i kapselform har også sine fordele. En af fordelene er, at de virker hele natten - især hvis du tager dem på det rigtige tidspunkt, inden du går i seng.

Royal Queen Seeds’ sortiment af CBD-softgel kapsler spænder fra 4-10% CBD og indeholder den samme CBD-olie af høj kvalitet som vores traditionelle sortiment.

  • CBD-vaping

Den største fordel ved vaping af CBD er, at det er nemt og enkelt. Hvis du tilfældigvis lider af søvnløse nætter, kan et par hiv hjælpe dig med at berolige både dit sind og din krop. Og hvis du tilfældigvis vågner midt om natten, kan du nemt gribe din vaporizer og tage et par hurtige hiv.

CBD vs. sovemedicin på recept

Receptpligtig sovemedicin er ikke altid en dårlig ting. Hvis de tages korrekt, kan det hjælpe på søvnløshed og andre problemer. Men ligesom ethvert andet syntetisk stof kan de langsigtede virkninger af sådanne lægemidler skade kroppen.

CBD er derimod et ukompliceret tilskud, som ikke er giftigt og uden skadelige bivirkninger. Set ud fra den betragtning er det et meget bedre alternativ end fx sovepiller.

Men inden du springer ud i det, skal du tale med din læge først. Han eller hun kan fortælle dig alt, hvad du har brug for at vide om, bl.a. hvilken type CBD du skal tage, korrekt dosering og eventuelle bivirkninger afhængigt af dine gener og medicin, som du måske tager i forvejen.

External Resources:
  1. Sleep and mental health - Harvard Health https://www.health.harvard.edu
  2. The Link Between Sleep and Diabetes https://www.webmd.com
  3. The Connection Between Sex and Sleep https://www.psychologytoday.com
  4. Cannabidiol in Anxiety and Sleep: A Large Case Series https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  5. Potential Effects of Cannabidiol as a Wake-Promoting Agent https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  6. Central effects of stress hormones in health and disease: Understanding the protective and damaging effects of stress and stress mediators - ScienceDirect https://www.sciencedirect.com
  7. Cannabidiol Reduces the Anxiety Induced by Simulated Public Speaking in Treatment-Naïve Social Phobia Patients https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  8. Inverted U-Shaped Dose-Response Curve of the Anxiolytic Effect of Cannabidiol during Public Speaking in Real Life https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  9. Cannabidiol enhances consolidation of explicit fear extinction in humans | SpringerLink https://link.springer.com
  10. Affective, behavior and cognitive disorders in the elderly with chronic musculoskelatal pain: the impact on an aging population - PubMed https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  11. IASP global year against pain in older persons: highlighting the current status and future perspectives in geriatric pain - PubMed https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  12. Cannabinoid receptors as therapeutic targets - PubMed https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  13. The diverse CB1 and CB2 receptor pharmacology of three plant cannabinoids: Δ9-tetrahydrocannabinol, cannabidiol and Δ9-tetrahydrocannabivarin https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  14. Safety and side effects of cannabidiol, a Cannabis sativa constituent - PubMed https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
Ansvarsfraskrivelse:
Denne artikel er skrevet udelukkende som informativt indhold og er baseret på forskning offentliggjort af andre eksterne kilder.

ER DU FYLDT 18 ÅR?

Indholdet på RoyaQueenSeeds.com er kun egnet til voksne og er forbeholdt myndige personer.

Sørg for, at du kender loven i dit land.

Når du klikker på ENTER, bekræfter
du, at
du er fyldt 18 år.