Køb de nye blandede frøpakker fra RQS - lær mere

By Luke Sumpter


Vi har alle prøvet det: Du er lidt for ivrig og tager ét hiv for meget af en bong eller undervurderer et særligt potent spiseligt cannabisprodukt, som så gør dig så høj, at det halve kunne være nok. Heldigvis er alt håb ikke tabt. I modsætning til andre psykoaktive stoffer har der aldrig været en dødelig overdosis af THC.

Det er beroligende at vide, at uanset hvor paranoid eller bekymret du føler dig, fortager den ubehagelige virkning skabt af for meget THC sig med tiden, og det har ingen langvarige bivirkninger. Selvom tid er den eneste effektive måde til at få THC ud af kroppen på, findes der flere effektive løsninger til, hvordan du kan reducere virkningen af cannabis.

PLANLÆG FORUD: TOLERANCE OG FORBRUGSMETODER

PLANLÆG FORUD: TOLERANCE OG FORBRUGSMETODER

De fleste erfarne cannabisbrugere betragter sig som eksperter, når det kommer til deres tolerance, men de fleste af os har på et eller andet tidspunkt prøvet at stirre på os selv i spejlet, mens vi ligner en stenet zombie. Det sker tit i forbindelse med sociale sammenkomster, eller hvis du ryger i såkaldte hotboxe, hvor der ryges store mængder cannabis i lufttætte rum. Det kan tage op til flere minutter, før du bliver klar over, hvor meget THC du har indtaget.

Nye indtagelsesmetoder til THC er noget, der kan overrumple både erfarne og uerfarne rygere. Koncentrater har meget højere indhold af psykoaktive cannabinoider end knopper og har derfor mere potente virkninger. Spiselige cannabisprodukter, der er lavet af cannabutter eller cannabisekstrakter, har mange gange ødelagt planerne for mange brugere med deres overvældende virkninger, som først indtræder en time senere.

På samme måde kan koncentrater eller dabs have et THC-indhold, der når op på 70% og derover! Det er vigtigt, at du er forsigtig, når du eksperimenterer med nye cannabissorter og stoffer. Selvom det kan være spændende at prøve forskellige former, er det altid bedst at give din krop tid nok til at tilpasse sig nye metoder.

Hvor længe varer en virkningen af cannabis?

Varigheden af cannabisvirkningen afhænger af nogle få variabler, men forbrugsmetoden spiller uden tvivl den største rolle.

Når du ryger eller vaper cannabis, mærker du som regel virkningerne inden for et par minutter. De topper efter ca. 10-30 minutter, og alt efter styrken varer de ved i 1-3 timer.

Hvor længe varer en virkningen af cannabis?

Men hvad sker der, hvis du spiser cannabis? Når du spiser cannabis passerer den gennem fordøjelseskanalen, inden den når leveren. Når cannabis når dette meget vigtige organ, omdannes enzymer THC til et mere potent molekyle kendt som 11-hydroxy-THC. Derfor kan det tage op til 1-2 timer, før du mærker virkningerne af spiselige cannabisprodukter, og de varer i mellem 6-8 timer.

Hvor længe varer en virkningen af cannabis?

CBD: ET NATURLIGT MIDDEL TIL DÆMPNING AF THC

Cannabis indeholder ikke kun THC. Trichome-kirtlerne som indeholder THC, indeholder også et væld af andre cannabinoider, terpener og flavonoider. CBD (cannabidiol) er den næststørste cannabinoid i cannabisplanten, og denne forbindelse er mest anerkendt for at have medicinsk potentiale. CBD viser sig tilfældigvis at være et naturligt middel til dæmpning af ubehagelige THC-oplevelser.

THC binder sig til cannabinoidreceptorer i det menneskelige endocannabinoide system og giver derfor psykoaktive virkninger. Hvis der er CBD til stede, forhindres THC i at binde sig fuldstændig, og det kan dæmpe virkningerne.

Selvom CBD ikke har psykoaktive virkninger, skaber det en behagelig følelse af bedøvelse, der er med til at berolige hjertefrekvensen og lindre angst efter indtagelse af for meget THC.

RELATED STORY

DYRK MOTION

Motion er en af de bedste måder til at reducere de uønskede virkninger af for meget cannabis. Undersøgelser viser, at den endocannabinoide anandamid[1] er ansvarlig for det, der almindeligvis kaldes "runners high". Selvom endorfiner længe er blevet akkrediteret dette fænomen, viser nyere forskning nu, at endocannabinoider muligvis har en større betydning for den euforiske følelse.

Hvordan kan motion dæmpe virkningen af THC? Løb eller andre former for træning kan i bund og grund lindre stress, som er forbundet med indtagelse af for meget cannabis. Derudover kan træning være en fantastisk måde at distrahere dig selv fra virkningen af cannabis og få frisk luft ned i lungerne. Hvis løb ikke er noget for dig, kan en rask gåtur være god måde at få blodet til at pumpe og distrahere tankerne.

Yoga og pilates, som fokuserer på korrekt vejrtrækning, er gode fysiske aktiviteter til at dæmpe virkningen af cannabis. Ikke nok med, at du fokuserer og styrker din vejrtrækning, men du øger også blodgennemstrømningen til andre områder af kroppen og får din opmærksomhed ledt væk fra de psykoaktive virkninger, der kører rundt i hovedet på dig.

DYRK MOTION

MAD OG VAND

Det er altid en god idé at drikke rigeligt med vand efter indtagelse af cannabis - især hvis du har indtaget for meget. Udover at hjælpe på den typiske fornemmelse af tør mund styrker vand og andre væsker kroppens forsvar og skærper dine sanser. Det samme gælder mad. Anekdotiske undersøgelser har længe påstået, at mad, som er rig på fedt hjælper kroppen med at forbrænde THC hurtigere. Denne påstand er dog ikke officielt blevet bekræftet endnu. Uanset hvad, er det dog en god idé at få noget mad i maven.

SORT PEBER

Der har i årevis floreret fortællinger inden for cannabisfællesskabet, som hævder, at man kan dæmpe virkningerne af THC med det samme ved at lugte til eller tygge på peberkorn.

Det viser sig, at der er reelle beviser for, at der er en sammenhæng mellem peber og cannabis.

Den berømte cannabisforsker Ethan Russo, som står bag teorien om entourage-effekten, offentliggjorde en videnskabelig gennemgang i British Journal of Pharmacology[2], hvor han omtaler sort pebers "phytocannabinoid-terpenoid-virkning[3]" sammen med THC.

I bund og grund binder Beta-caryophyllene og andre terpenoider i peber sig til de samme endocannabinoide receptorer som THC. Når de to kombineres, producerer de en række terapeutiske virkninger. Det samme gælder for citroner, som indeholder terpenet limonen og pinjekerner, som indeholder terpenet pinene.

SORT PEBER

Brug limonen til dæmpning af THC

Limonen kan give lindring, hvis du føler dig alt for høj. Det forfriskende molekyle hjælper med at give energi til sindet og berolige nerverne. Dyreforsøg[4] har vist, at terpenet kan hjælpe med at lindre spændinger og ængstelse - følelser, som er forbundet med at ryge for meget cannabis.

Der er flere slags cannabissorter, som indeholder limonen, men du behøver ikke indtage mere cannabis for at få adgang til disse virkninger. Limonen findes også i store mængder i mange forskellige frugter som bl.a. citroner.

Hvis du føler dig ængstelig, efter du har røget for meget, kan du tilføje lidt citronskal i varmt vand og lave en beroligende te. Tilsæt lidt ingefær for at give ekstra smag, og mærk, hvordan limonen begynde at trylle.

RELATED STORY

Kom i bedre humør med pinene

Pinene er en anden terpen, som findes inden i mange cannabissorter. Molekylet forekommer andre steder i naturen og understøtter den behagelige duft af fyrretræsskove. Forskere har kaldt pinene naturens mirakelmiddel[5] på grund af terpenets mange gavnlige egenskaber.

Pinene har bl.a. udvist evnen til at mindske overtænkning. For meget THC har en tendens til at sætte gang i overtænkning, hvor selv dagligdagsting kan ses på dybe og filosofiske måder. Det kan nogle gange virke overvældende, og rygeren kan ende i en ond cirkel, der kan fremkalde en panisk følelse. Pinene kan hjælpe med at sætte en stopper for disse uhensigtsmæssige tankeprocesser ved at lindre et overaktivt sind.

Æteriske olier og røgelse med eukalyptus indeholder høje mængder pinene. Dryp et par dråber i din brænder til æteriske olier, og lad aromaen fylde rummet. Når du trækker vejret langsomt og stabilt, kommer pinene på den måde ud i dine blodbaner.

Kom i bedre humør med pinene

Distraher tankerne

Når du har fået nogle terpener ind i kroppen, skal du forsøge at distrahere dine tanker fra, hvordan du har det lige nu. Hvis du kæmper med at håndtere din følelsesmæssige tilstand, skal du forsøge at glemme det for en stund.

Der er grænser for, hvor meget information din hjerne kan behandle på én gang. Hvis du udsætter dit sind for repetitive og informationsfyldte opgaver, kan du aflede opmærksomheden fra følelsen af at være for høj. Du kan spille computerspil eller scrolle gennem dit Instagram-feed for at distrahere din hjerne, indtil du begynder at føle dig ædru.

Når du fordyber dig i et spil eller et sociale medier, begynder du at mærke, at du gradvist vender tilbage til en ædru tilstand. Din vejrtrækning bliver langsommere, og du stopper med at overtænke.

Alternativt kan du prøve disse 6 aktiviteter nedenfor, som leder tankerne væk fra følelsen af at være for høj:

  • Gå en tur: Gå en lille tur rundt i dit kvarter for at rydde sindet og hjælpe din krop med at forbrænde mængden af THC hurtigere.
  • Prøv en meditationsapp: Meditation har til formål at fjerne vores fokus fra vores tanker og følelser. Prøv en guidet meditationsapp, det kan muligvis gøre det lidt nemmere.
  • Brug tid i dit dyrkningsrum eller din have: Det kan virke kontraproduktivt at tilbringe tid omkring cannabisplanter, når du er for høj. Ud over at planterne giver gode vibes, distraheres du også fra at bekymre dig meningsløst om dig selv, når du fokuserer på at tage dig af dine planter.
  • Læs en bog: En god roman kan hjælpe med at føre tankerne væk fra her og nu og dybt ind i en alternativ verden.
  • Lav mad: Madlavning sætter sindet i en zen-tilstand. Sæt en god podcast på, mens du fokuserer på at hakke grøntsager, blande krydderier og tilberede et lækkert måltid til dig selv.
  • Se en episk film: På samme måde, somm når du fordyber dig i en god bog, kan en fantasifilm give dig en fantastisk oplevelse og hjælpe dig med at glemme alt om, at du er for høj. Ringenes herre er og bliver naturligvis den bedste i sin genre.
Distraher tankerne

Et koldt brusebad

Et koldt brusebad virker på samme måde, som når du plasker koldt vand i ansigtet om morgenen for at vågne. Det leder din krop og hjernens opmærksomhed væk fra følelsen af at være for høj. Selvom det i starten kan føles som noget af et chok, er et koldt brusebad en velafprøvet metode til vågne op. Selvom koldt vand ikke reducerer THC-niveauet i blodet, styrker det sanserne.

Få dit centrale nervesystem til at slappe af

Tilstanden af vores nervesystem bestemmer stort set, hvordan vi har det på et givent tidspunkt. Det sympatiske nervesystem er forbundet med vores stressrespons (kamp eller flugt), mens det parasympatiske nervesystem tager sig af hvile- og fordøjelsesfunktioner.

Heldigvis er der måder at aktivere den parasympatiske nervesystem for at mindske følelser af nervøsitet eller ængstelse. Dyb og rolig vejrtrækning helt ned i mellemgulvet[6] er nok til at skifte nervesystemets tilstand til en parasympatisk tilstand. Afspil en afslappet og positiv sang, og træk vejret ind, mens du tæller til 5, hold vejret, mens du tæller til 5, og udånd langsomt, mens du igen tæller til 5. Gør det, så længe sangen varer.

GODNAT!

Da tid er den eneste variabel, der fuldstændigt kan rydde THC i blodomløbet, findes der ikke nogen bedre måde end en god gammeldags lur. Du skal bare sørge for, at du ikke sover alt for længe, da det kan gøre dig udmattet og groggy.

En god lur på 30-45 minutter skulle være nok til at få de fleste mennesker til at vågne og føle sig mere ædru og frisk. Det kan dog være lettere sagt end gjort, alt efter hvilken sort du har indtaget. Hvis du har røget indica eller indica-dominerede sorter, burde det ikke være noget problem at falde i søvn. Sativas-sorter kan derimod gøre det vanskeligt bare at sidde stille!

Tal med dine nære venner

Beroligende ord kan gøre meget. Det kan være svært at tale dig selv ud af sine egne følelser, når man er høj. Hvis du er sammen med nære venner, er det en god idé at fortælle dem, hvordan du har det. De kan give dit et andet perspektiv, fortælle dig, at det hele nok skal gå, og sandsynligvis få dig til at grine og få det bedre.

Hvis du er alene, så ring til en ædru ven. Du kommer længst, hvis du er ærlig. Fortæl dem helt nøjagtigt, hvordan du har det, og hvorfor du har det sådan. Bare det at få lettet hjertet kan nogle gange være nok til at hjælpe dig til at få det bedre. Lyt til, hvad de har at sige, og lad dem tale dig ud af din mentale onde cirkel.

External Resources:
  1. Exploring The Molecular Basis Of “Runner’s High” http://cen.acs.org
  2. Taming THC: potential cannabis synergy and phytocannabinoid-terpenoid entourage effects https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  3. The cannabinoid CB2 receptor-selective phytocannabinoid beta-caryophyllene exerts analgesic effects in mouse models of inflammatory and neuropathic pain - ScienceDirect http://www.europeanneuropsychopharmacology.com
  4. Effects of Limonene on Chronic Restraint Stress-Induced Memory Impairment and Anxiety in Male Rats | SpringerLink https://link.springer.com
  5. Biomolecules | Free Full-Text | Therapeutic Potential of α- and β-Pinene: A Miracle Gift of Nature https://www.mdpi.com
  6. The physiological effects of slow breathing in the healthy human https://www.ncbi.nlm.nih.gov
Ansvarsfraskrivelse:
Denne artikel er skrevet udelukkende som informativt indhold og er baseret på forskning offentliggjort af andre eksterne kilder.

ER DU FYLDT 18 ÅR?

Indholdet på RoyaQueenSeeds.com er kun egnet til voksne og er forbeholdt myndige personer.

Sørg for, at du kender loven i dit land.

Når du klikker på ENTER, bekræfter
du, at
du er fyldt 18 år.