Cannabis er noget af de mest kraftfulde alternative medicin, der findes. Der er mange, som bruger det til behandling af forskellige fysiske og psykologiske symptomer som bl.a. angst. Desværre er der mange, som oplever det stik modsatte. Hos nogle mennesker udløser cannabis panik- og angstanfald.

Udover at du selvfølgelig bare kan lade helt være med at tage cannabis, er der et par ting, du kan gøre ved problemet. Den første og vigtigste ting er at indse, hvad det er, der sker med dig. Det første skridt er at anerkende symptomerne, det næste skridt er at håndtere dem. Det er også et vigtigt redskab at lære mere om det. Der findes nogle sorter, som er specifikt dyrket til at bekæmpe denne slags følelser.

Den gode nyhed er, at der også findes en anden cannabinoid, som kan hjælpe. Læs videre for at finde ud af, hvilken det er.


Hvordan føles angst forårsget af cannabis?

Angst er angst. Vi har alle prøvet det. Nogle mennesker kalder det paranoia. Andre beskriver det som et panikanfald. I bund og grund er det en følelse af, at der er ved at ske noget dårligt. Eller at der kunne ske noget dårligt. Det forårsager en fysisk reaktion, hvor man bliver spændt i kroppen. Nogle sveder. Andre oplever, at hjertet galoperer derudaf. Tankerne kan kører i ring om potentielle farer længe.

Det er en virkelig forfærdelig oplevelse. Det kan forekomme alene eller som en del af andre symptomer.

Cannabis, og især visse cannabinoider som CBD og THC, hjælper i mange tilfælde med at dæmpe disse følelser, men for nogle mennesker kan indtagelse af cannabis forårsage de samme ubehagelige følelser. Ingen ved helt hvorfor.

Sådan genkender du et panikanfald forårsaget af cannabis

Det første problem er selvfølgelig, at det kan være svært at præcisere disse følelser. Det kan føre til endnu mere angst. Derudover er der mange, som tyer til cannabis for at lindre sådanne symptomer - også måske helt uden at være klar over det. Mange af dem, der beskriver sig selv som fritidsbruger, er tit mennesker, der selvmedicinerer og forsøger at lindre spændinger, stress og angst i deres hverdag.

Hvis du føler, du får det værre og ikke bedre, når du indtager cannabis, er det et tegn.

Et andet tegn er, hvis du føler, du bliver nødt til hele tiden at kigge ud af vinduet efter politiet. Medmindre du lige har røvet en bank, er din frygt for, hvad der er ved at ske, ikke virkelighed.

Du skal være opmærksom på dig selv i sådanne situationer, men det er lettere sagt end gjort.

Hvis du oplever, at det sker for dig, efter at du har indtaget cannabis, skal du dog ikke gå i panik. Faktisk er det det værste, du kan gøre. Du kan berolige dig selv hurtigt, og når det hele er overstået, er det ikke noget at bekymre dig over. Du kan altid prøve at finde en anden sort, som ikke forårsager den slags virkning.

Sådan genkender du et panikanfald forårsaget af cannabis

Sådan afhjælper du et panikanfald, mens det står på

Hvis du er bevidst om, at du er midt i et panikanfald, eller hvis du kan fornemme, at følelsen af angst bliver værre efter brug af cannabis, har du allerede taget det første skridt.

Det næste skridt er at trække vejret dybt. Prøv at fokusere på nuet. På den måde kan du tage hurtige og konkrete skridt for at få følelsen af angst til at forsvinde. Det kan også hjælpe, hvis du går udenfor i et par minutter, eller tage et hurtigt brusebad. Du kan også stikke hovedet under vandhanen og lade koldt vandt løbe ned over nakken.

Prøv som det tredje skridt at få noget at spise eller drikke. Det har en øjeblikkelig virkning på kemikalierne i dit blodomløb. Det betyder også meget, hvad du spiser eller drikker. Drik et glas limonade, eller spis et stykke frisk mango. De er fyldt med terpener - ligesom cannabis faktisk. Og terpener som pinene, myrcen og caryophyllen virker alle beroligende på angst. De findes også i andre fødevarer, som citrusfrugter.

Når du har fået fødderne ned på jorden igen og din hjerne mere eller mindre tilbage på sporet, skal du sørge for, at du holder dig både fysisk og mentalt i gang. Du kan lytte til musik eller tage i indkøbscentret (men sørg for, at du ikke kører derhen). Du kan også gøre rent i kælderen. Pointen er, at jo mere du holder dig i gang, jo bedre får du det. Jo mere du distraherer dig selv, jo mere fokuserer du på dine nærmeste omgivelser, og jo mindre sandsynligt er det, at din hjerne fokuserer på foruroligende distraktioner.

Husk, det varer ikke for evigt.

CBD-olie 15% (1500mg)
THC: 0.2%
CBD: 15%
CBD pr. dråbe: 7,5mg
Bæreolie: Olive Oil

Køb CBD-olie 15% (1500mg)

Skift din cannabinoider ud

Føler du dig nervøs, hver gang du indtager THC? I så fald er det tid til at tage en god snak med dig selv. Cannabis er muligvis ikke det rigtige for dig. Det er ikke jordens undergang.

Men inden du kommer frem til den konklusion, er der andre alternativer, du kan overveje.

Lær lidt mere om cannabis, og find ud af, hvilke cannabistyper, der er specielt dyrket til at reducere angst. Kig på brugervejledningerne. Generelt siger man, at jo mere frugtagtig en cannabissort er, jo mindre angstprovokerende er den. Hvorfor? Fordi de cannabisplanter indeholder mange af de samme kemikalier, som der findes i citrusfrugter.

Cannabis med lavere THC-indhold lader også til at forårsage færre angstanfald hos brugerne. CBD forårsager for eksempel slet ikke panikanfald. Hvis det er den psykoaktive ingrediens, der fremkalder din angst, skal du måske helt undgå den.

Skift din cannabinoider ud

CBD til lindring af panikanfald

CBD er også en cannabinoid. Nogle mennesker, som oplever panikanfald fra THC, finder ud af, at CBD er deres bedste forsvar. CBD findes naturligt i cannabisplanter. Med målrettet avl kan man øge koncentrationen af CBD i cannabissorter på samme måde som med THC. Noget cannabissorter indeholder faktisk kun meget små og ubetydelige mængder af THC.

CBD har også en direkte indvirkning på, hvordan dit blodomløb reagerer på THC. Vi ved stadig ikke helt nøjagtigt hvorfor, men CBD hjælper med at modvirke de psykoaktive virkninger af THC.

Hvis du har oplevet disse reaktioner, er det tid til at overtage styringen. Og der er gode nyheder. Det behøver ikke nødvendigvis at være så drastisk som til at opgive al THC. Lær om de forskellige sorter. Mange sorter med højt THC-indhold har også et højt indhold af CBD. Det kan være nok bare at skifte til sådan en sort. Og måske er alt, hvad du har brug for et par dråber CBD-olie under tungen, inden du ryger cannabis.

External Resources:
  1. The role of cannabis in treating anxiety: an update : Current Opinion in Psychiatry https://journals.lww.com
  2. Cannabinoid-related agents in the treatment of anxiety disorders: current knowledge and future perspectives https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  3. A positive association between anxiety disorders and cannabis use or cannabis use disorders in the general population- a meta-analysis of 31 studies | BMC Psychiatry | Full Text https://bmcpsychiatry.biomedcentral.com
  4. A community survey of adverse effects of cannabis use - PubMed https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  5. [The role of the endocannabinoid system in the regulation of endocrine function and in the control of energy balance in humans] - PubMed https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  6. Multiple Mechanistically Distinct Modes of Endocannabinoid Mobilization at Central Amygdala Glutamatergic Synapses https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  7. Systematic review: Efficacy and safety of medical marijuana in selected neurologic disorders https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  8. Symptoms of anxiety and risk of coronary heart disease. The Normative Aging Study - PubMed https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  9. The Bivalent Rewarding and Aversive properties of Δ9-tetrahydrocannabinol are Mediated Through Dissociable Opioid Receptor Substrates and Neuronal Modulation Mechanisms in Distinct Striatal Sub-Regions | Scientific Reports https://www.nature.com
  10. SAGE Journals: Your gateway to world-class journal research https://journals.sagepub.com
  11. ​Why Pot Makes You Paranoid—but Mellows Out Your Buddies https://www.menshealth.com
  12. Estrogen increases cannabis sensitivity, study shows https://www.sciencedaily.com
  13. Rapid CB1 cannabinoid receptor desensitization defines the time course of ERK1/2 MAP kinase signaling https://www.sciencedirect.com
  14. Regulation of CB1 cannabinoid receptor internalization by a promiscuous phosphorylation-dependent mechanism https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  15. Reversible and regionally selective downregulation of brain cannabinoid CB1 receptors in chronic daily cannabis smokers https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  16. Low-dose THC can relieve stress; more does just the opposite https://www.sciencedaily.com
Ansvarsfraskrivelse:
Denne artikel er skrevet udelukkende som informativt indhold og er baseret på forskning offentliggjort af andre eksterne kilder.

ER DU FYLDT 18 ÅR?

Indholdet på RoyaQueenSeeds.com er kun egnet til voksne og er forbeholdt myndige personer.

Sørg for, at du kender loven i dit land.

Når du klikker på ENTER, bekræfter
du, at
du er fyldt 18 år.